Wilma Kiener, Dr. phil., lebt als österreichische Regisseurin und Ethnologin in Kochel am See (Oberbayern).

Sie ist verheiratet mit Boyan Groys und hat zwei Kinder.


In ihrer Arbeit verbindet sie Filmpraxis und Filmtheorie. Nach dem Studium an der Hochschule für Fernsehen und Film/ München folgte die Promotion an der Universität München im Fach Völkerkunde mit dem Buch "Die Kunst des Erzählens. Narrativität in dokumentarischen und ethnographischen

Filmen" (1999).


Sie ist Produzentin und Autorin sowohl von Kino-Dokumentar-filmen (z.B. "Ein Traum von Kabul" /1996, "Drei Leben - Friderike, Lotte und Stefan Zweig" /1993, "IXOK - FRAU" /1990, "Deckname Schlier" /1985; gemeinsam mit Dieter Matzka) als auch von Spielfilmen ("Der Freiheitsschrei der Fische", "Onkel Dantscho"). Die Filme der Matzka-Kiener-Filmproduktion (D) und Lampion-Film (A) werden weltweit auf Festivals gezeigt und prämiert. - Als Kritik auf die Formatierung des Dokumentarfilms im Fernsehen erfolgte die Koordination und Programmgestaltung des Ersten Europäischen Dokumentarfilm &TV Kongresses „You must show how a rose smells“, der 1999 für drei Tage mit großem Erfog (450 Teilnehmer) in München stattfand.


Lehrtätigkeiten und Vorträge führten sie an mehrere Unive-rsitäten in West- und Osteuropa: an das Institut für Völkerkunde und Afrikanistik der LMU-München, an die Fachhochschule für MultiMediaArts in Salzburg, die European Humanities University (EHU) in L'viv/Ukraine, die EHU von Minsk in Vilnius/Litauen, die Freien Universität Berlin. Filmworkshops für das Goethe-Institut in Beirut und Kabul. Stipendien (HWP, Postgraduiertenkolleg Postcolonial Studies der LMU) ermöglichten ihr die weitere filmtheoretische Arbeit mit Veröffentlichungen in angesehenen internationalen akademischen Zeitschriften.


Zur Zeit ist sie Mentorin am transartinstitut der Universität Krems und schreibt eine Habilitation im Fach Ethnologie über den Tod im Spielfilm mit dem Titel "Sterben und Tod bei den Leinwand-völkern", die von der Frage ausgeht "Wie sterben Filmhelden eigentlich?"




Wilma Kiener Ph.D., is an austrian filmdirector and Cultural Anthropologist, based in Munich. She is married with Boyan Groys and a mother of two.

Her work covers both filmmaking and filmtheory: after graduating from the Munich Film School she received her PhD in Cultural Anthropology from the University of Munich with her book: The Art of Storytelling. The Narrative Mode in Documentary and Ethnographic Films. (1999).


She is a producer and author both of documentary films ("Dream of Kaboul"/1996, "Three Lives - Friderike, Lotte and Stefan Zweig"/1993, Codename Schlier 1985; all in cooperation with Dieter Matzka) and recently also of feature films ("Fisch Cry Freedom"/2009, "Onkel Dantscho" script 2005). The films of Matzka-Kiener-Filmproduction (Germany) and Lampion Film (Austria) have been shown at international festivals all over the world. - As a critique of the straightjacketing of documentary forms in television she turned to media politics. She was responsible for the congress organization and program development for The European Documentary Film & Television Congress “You must show how a rose smells”, which took place for three days in June 1999 under the motto: "The Independent Documentary - the next hundred years" ; with enourmous success (450 participants from all over Europe, U.S.A, Asia and Africa).


Teaching and lectures led her to several Universities in East and Western Europe: University of Munich (LMU; Department of Cultural Anthropology), Freie Universität Berlin, European Humanities University in L'viv/Ukraine and at the EHU of Minsk in Vilnius/Lithuania. In 2002 she held workshops for the Goethe- Institut in Kabul and Beirut. Thanks to scholarships (HWP of the University of Munich and as a fellow at the Postgraduate Programm "Postcolonial Studies" at the LMU) she could embarque on more projects in filmtheory, published by renowned international academic journals.


Currently Wilma Kiener is a mentor at the transartinstitut at the Danube University Krems (A) and New York (U.S.A.) and she is writing her habilitation/second book in the fields of Cultural Anthropology and film theory on the representation of death in popular ficiton films titled "Death and Dying among the Screen People", starting out from the question "How do filmheroes actually die?"